Omregningsfaktorerne kan være forskellige inden for primært landevejstransport.
Forskellen i omregningsfaktoren skyldes umiddelbart, at gennemsnitsvægten på stykgods normalt ligger meget lavt (8.000 – 12.000 kilo for et helt læs), og det er derfor nemmere at indberegne differencen i prisen.
Det er typisk de større virksomheder, der dækker alt landevejstransport inden for Europa, eller andre verdensdele, der benytter en alternativ omregningsfaktor. Dette skyldes at disse transportører anvender interne afregningsformer.
Eksempel
De fleste transportører anvender, ved grænseoverskridende transport inden for Europa, 333 kilo pr. kubikmeter som omregningsfaktor. Den samme omregningsfaktor kan for nogle selskaber være nede på 150 kilo, hvilket altså er mere end en halvering.
Forskellen i omregningsfaktoren gør ikke den store forskel ved høj vægtfylde, men de fleste transportkøbende virksomheder har et vægt/volumen forhold der ligger tættere på de 150 kilo end de 333 kilo. Det vil derfor være mere attraktivt for jer at opnå den lave omregningsfaktor, da den sjældnere ”kommer i spil”.
Derved vil usikkerheden i ens kalkulationsgrundlag, ved beregning af fragt, være minimal.
Det skal du være opmærksom på
Når du skal vælge din transportleverandør, bør du inddrage omregningsfaktoren som en del af den samlede benchmarking.
Dette medfører visse udfordringer, da basispriserne ved en lavere omregningsfaktor generelt er højere, end de priser man får fra transportører med en traditionel omregningsfaktor.
Du bør derved bearbejde datagrundlaget for benchmarking en ekstra gang, men så er slutresultatet til gengæld ofte lavere end forventet.
Lad os klare benchmarkingen af transportørerne, så du får den billigste løsning for dig.
Skulle I have interesse i dette, da kontakt endelig Rudy Kjeldsen på telefonnummer +45 51 19 97 67.
Vi ser frem til at høre fra jer.