Hvad er fordelsberegning?
Fordelsberegning sikrer dig, at det ikke er dyrere for dig at sende små sendinger i forhold til store sendinger.
Normalt vil man kunne se et fald i ratestrukturen når sendingsstørrelser forøges – eksempelvis når raten ændres fra intervallet 500 kilo til 1000 kilo.
Normalt vil raten falde pr. 100 kilo, palle eller kubikmeter, afhængigt af hvad der er aftalt, og derfor kan en større sending være billigere at transportere end en mindre sending.
Eksempel
– Raten for sendinger på op til 1000 kilo er 100 DKK pr. 100 kilo – Prisen for 1000 kilo er derved 1000 DKK.
– Raten for sendinger på over 1000 kilo er 80 DKK pr. 100 kilo – Prisen for 1100 kilo er derved 880 DKK.
Ved indførelse af fordelsberegning i ovenstående eksempel, må en sendingspris i intervallet op til 1000 kilo der ikke overstige 880 DKK. Dette betyder at sendinger op til 800 kilo koster 800 DKK, mens sendinger på op til 900 og 1000 kilo maksimalt kan koste 880 DKK.
Fordelsberegning er normalt indarbejdet i luft- og sø afregning, men er ikke noget vejtransporten opererer med, med mindre det er aftalt.
Indførelse af fordelsberegning
Det er normalvis ikke vanskeligt for dig, at få implementeret fordelsberegning i dit aftalegrundlag med din transportør. Dog skal man være opmærksom på, at dette typisk skal forlanges i forhandlingsforløb og ikke alle transportører tilbyder dette. Derfor skal sammenligning af tilbud på tværs tage højde for dette.
Der er typisk en del besparelser at hente ved at benytte fordelsberegning – specielt hvis du har mange delpartier eller stykgods. I visse tilfælde kan indførelse af fordelsberegning på landevejstransport give besparelser på mellem 3 og 5 procent af de samlede omkostninger.
Lad os indgå aftalen med din transportør, så du får den rigtige løsning til den rigtige pris.
Skulle I have interesse i dette, da kontakt endelig Rudy Kjeldsen på telefonnummer +45 51 19 97 67.
Vi ser frem til at høre fra jer.
Følg os på LinkedIn