For de fleste transportkøbende virksomheder, er transportomkostninger en bekymring og en belastning.
Dansk Transportoptimering er specialister i transport- og procesoptimering, og rådgiver transportkøbende virksomheder i at optimere og effektivisere transport, distribution og logistik, ved at undersøge det givende transportudbud.
Der er ofte mange besparelser at hente ved optimering af transportprocessen.
Dansk Transportoptimering har hjulpet kunder med et samlet transportindkøb på over fem milliarder kroner, og har realiseret samlede besparelser på mere end 20 procent.
Dansk Transportoptimerings styrke er at vi kender branchen og at vi fokuserer på helheden.
Vi går alle transportprocesser igennem, så vi finder de steder, hvor der er effektiviseringer at hente hos vores kunder. Vi vil sikre værdi i alle led fra leverandør, til lager og produktion, og til den endelige slutkunde. Vi effektiviserer hele værdikæden.
Vores fokusområder er
Ekstern logistik
- Transport
- Lager
- Simuleringer og beregninger
Intern logistik
- Procesoptimering
- Udvikling af optimeringsværktøjer
- Transportstrategi
Vi hjælper vores kunder igennem fire faser
Foranalyse
Vi vurderer det samlede besparelsespotentiale, baseret på vores kunders nuværende situation og ønskerne for fremtiden.
Når vi har fundet ud af, at vi kan løse kundens udfordringer ved hjælp af en transportoptimeringsproces, udarbejder vi en detaljeret projektbeskrivelse med:
- Projektets mål
- Delaktiviteter
- Intern og ekstern ressourceforbrug
- Maksimal pris for projektet
- Milestones i projektet
- Tidsplan
- Eventuelle kritiske faktorer
Analyse og koncept
Her indsamler vi yderligere data og har typisk en interviewrunde i denne fase, for at få det størst mulige indblik i vores kunders transportflow. Herefter kan vi sætte fingeren på de processer, hvor der vil være flest besparelser at hente.
Vi ser både på interne og eksterne processer, og denne fase vil typisk munde ud i en ny transportstrategi og en række logistiske forbedringer formet som et beslutningsoplæg.
Transportudbud
Når vi har fastlagt den nye transportstrategi I samarbejde med kunden, går vi i gang med at udarbejde udbudsmateriale, som er baseret på det givende transportudbud. Når vi sammen har fastlaft materialet, tager vi I denne fase kontakt til transportører for at benchmarke og forhandle, så vi er sikre på at kunden får den bedste optimering inden for det bedste transportudbud. Når vi sammen har fundet den bedste løsning underskriver vi de nye rammeaftaler med kundens nye transportører, der er tilgængelige i det givende transportudbud.
Implementering
Nu er den nye strategi og de nye aftaler klar til implementering, og vi er hele tiden med kunden i implementeringsfasen.
Vi har fokus på nøgletal og aftaler, så projektet kommer godt fra start.
Efter implementering slutter vi af med en evalueringsrapport, hvor vi gør status over:
- Projektforløbet
- Opnåede resultater af effektiviseringen
- De samlede projektomkostninger
- Fremtidige indsatsområder og forslag til en handleplan