Spørgsmål? 75 94 47 74 / dto@dto-as.dk
  • Medarbejdere
  • Referencer

Dansk Transportoptimering

  • Forside
  • Vi tilbyder
  • Fakturakontrol
  • Et projekt
  • Priser
  • Om os
  • Kontakt
  • English
  • Forside
  • Blog
  • Skab værdi for din virksomhed med KPI rapportering
8. July 2025

Skab værdi for din virksomhed med KPI rapportering

Skab værdi for din virksomhed med KPI rapportering

af nordicmedia / Wednesday, 30 August 2017 / Udgivet i Blog

Key Performance Indicators er en måde hvorpå du kan måle kvaliteten af din transport. I nogle tilfælde beder transportkøberne om KPI rapportering, men det bliver ikke brugt aktivt i virksomheden. Det resulterer i at transportørerne ikke ønsker at bruge ressourcer på det, da det alligevel ikke vurderes som værende værdiskabende. Vi vil derfor komme med nogle gode råd til hvordan man som transportkøber kan forholde sig til KPI rapportering, og hvordan den skaber værdi.

Hvordan skal jeg gribe KPI rapportering an?

Den nemme måde at arbejde med KPI rapportering er udelukkende at måle på afvigelser. Det betyder dog, at det generelt kun er en meget lille del af de faktiske afvigelser der rapporteres, da transportørens engagement til at undersøge afvigelser ikke er til stede.

I stedet kan man bede sin transportør om at sende en KPI rapport med alle registrerede sendinger. Denne metode at arbejde med KPI rapportering på har en klar fordel, da det oftest er noget transportøren har udarbejdet i forvejen, og kan derfor genereres og sendes meget nemt.

Udfordringen ved denne metode kan være at afstemme transportkøberens faktiske behov, i forhold til transportørens løsning.

En tredje måde at arbejde med KPI rapportering er, at man definere lige præcis hvilke parametre man ønsker at måle kvaliteten på, samt at fastlægge forudsætninger, destinationer og regler for målingen. Denne løsning vurdere vi som værende den bedste, men den kan give udfordringer for transportørerne, da det kræver at de forholder sig til kundens ønsker.

Uanset hvilken metode til KPI rapportering man vælger, er det vigtigste at afstemme forventninger til målingen. Det vi som minimum anbefaler i afstemmer er, at leveringskvaliteten på leveranceniveau måles som forskellen mellem den aftalte tid i forhold til den faktiske tid. Vi anbefaler også at etablere statuskoder som viser årsagen til afvigelser, så man kan iværksætte en korrigerende handling.

Den ekstra arbejdsindsats betaler sig

Ved korrekt brug af KPI rapportering får du et enestående værktøj, der kan bidrage positivt til den samlede værdikæde, og skabe de bedste forudsætninger for at diskutere kvalitet – både internt og med sine transportører.

Kontakt os på telefon 7594 4774

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

  • Tweet

About nordicmedia

What you can read next

Vores samarbejde med Nature Planet ApS
Vil du sænke dine omkostninger på søfragt?
Reducer omkostningerne på din landtransport

Find mere information om

  • Om os
  • Transportrådgivning
  • Fakturakontrol
  • Et projekt
  • Referencer
  • Priser
  • Privatlivspolitik

© 2019 ©. Powered by Nordic Media

TOP
Kontakt os
close slider

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Administrer samtykke
For at give dig de bedste oplevelser bruger vi teknologier som cookies til at gemme og/eller få adgang til enhedsoplysninger. Hvis du giver dit samtykke til disse teknologier, kan vi behandle data som f.eks. browsingadfærd eller unikke ID'er på dette websted. Hvis du ikke giver dit samtykke eller trækker dit samtykke tilbage, kan det have en negativ indvirkning på visse funktioner og egenskaber.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Manage {vendor_count} vendors Læs mere om disse formål
Se præferencer
{title} {title} {title}