Key Performance Indicators er en måde hvorpå du kan måle kvaliteten af din transport. I nogle tilfælde beder transportkøberne om KPI rapportering, men det bliver ikke brugt aktivt i virksomheden. Det resulterer i at transportørerne ikke ønsker at bruge ressourcer på det, da det alligevel ikke vurderes som værende værdiskabende. Vi vil derfor komme med nogle gode råd til hvordan man som transportkøber kan forholde sig til KPI rapportering, og hvordan den skaber værdi.
Hvordan skal jeg gribe KPI rapportering an?
Den nemme måde at arbejde med KPI rapportering er udelukkende at måle på afvigelser. Det betyder dog, at det generelt kun er en meget lille del af de faktiske afvigelser der rapporteres, da transportørens engagement til at undersøge afvigelser ikke er til stede.
I stedet kan man bede sin transportør om at sende en KPI rapport med alle registrerede sendinger. Denne metode at arbejde med KPI rapportering på har en klar fordel, da det oftest er noget transportøren har udarbejdet i forvejen, og kan derfor genereres og sendes meget nemt.
Udfordringen ved denne metode kan være at afstemme transportkøberens faktiske behov, i forhold til transportørens løsning.
En tredje måde at arbejde med KPI rapportering er, at man definere lige præcis hvilke parametre man ønsker at måle kvaliteten på, samt at fastlægge forudsætninger, destinationer og regler for målingen. Denne løsning vurdere vi som værende den bedste, men den kan give udfordringer for transportørerne, da det kræver at de forholder sig til kundens ønsker.
Uanset hvilken metode til KPI rapportering man vælger, er det vigtigste at afstemme forventninger til målingen. Det vi som minimum anbefaler i afstemmer er, at leveringskvaliteten på leveranceniveau måles som forskellen mellem den aftalte tid i forhold til den faktiske tid. Vi anbefaler også at etablere statuskoder som viser årsagen til afvigelser, så man kan iværksætte en korrigerende handling.
Den ekstra arbejdsindsats betaler sig
Ved korrekt brug af KPI rapportering får du et enestående værktøj, der kan bidrage positivt til den samlede værdikæde, og skabe de bedste forudsætninger for at diskutere kvalitet – både internt og med sine transportører.
Kontakt os på telefon 7594 4774