Det er et spørgsmål vi ofte får stillet. Det burde være helt enkelt, men der er forskellige faktorer der påvirker omregningsfaktoren. Heraf kan nævnes transportformen – f.eks. landtransport, og hvorvidt der er tale om national eller grænseoverskridende transport. Vi har derfor lavet en kort opsummering, så du ved hvad der er vigtigt i fremtidige aftaleforhandlinger.
Omregningsfaktoren og transportformen
Først og fremmest er det vigtigt at skelne mellem transportformene – der er f.eks. ikke nogen omregningsfaktor på søtransport. Her afregner man i stedet med stykgods, primært efter faktiske kubikmeter.
Når det kommer til landevejstransport er faktorerne lidt mere komplicerede, da omregningsfaktorerne er baseret på lasteevne, som afviger en del på markedsniveau. Eksempelvis har lastvogne i Skandinavien en langt større lasteevne, end lastevogne syd for den danske grænse.
Her er et overblik over tommelfingerreglerne på landevejstransport:
Omregningsfaktor International National/DK National/SE National/DE National/FR
Lademeter 1.850 kg. 1.500 kg. 1.950 kg. 1.200 kg. 1.500 kg.
Kubikmeter 333 kg. 250 kg. 280 kg. 200 kg. 250 kg.
EUR-Palle (80X120 cm.) 740 kg. 600 kg. 780 kg. 480 kg. 600 kg.
Det skal du være opmærksom på
I enhver prisaftale er der fra transportudbyderens side, taget højde for volume faktoren. En selvopfunden lav omregningsfaktor vil derfor normalt ikke have nogen effekt for den samlede aftale, da transportpriserne er beregnet ud fra udnyttelsesgraden på den enkelte vogn.
Vi anbefaler derfor at benytte de gængse faktorer der er på de enkelte markeder, for at få fuld gennemskuelighed i prissætningen.
Kontakt os på telefon 7594 4774