Har du nemt ved at gennemskue prissætningen på landevejstransport, eller mangler du lidt inspiration?
Normalt er der en enkel prissætning på landevejstransport med få tillæg. De tillæg der kan forekomme kan f.eks. være olie, vejafgifter eller broer. Priserne bliver regnet ud med overgang i vægt, alternativt baseret på timer eller kilometerpris.
Prismodellen baseret på vægt er enkel at anvende, da man kan regne sit slutresultat ud.
Anvender man i stedet prismodellen baseret på time- eller kilometerpris, kan der opstå udfordringer. Disse udfordringer kan opstå, da der er en ukendt faktor ud over prisen – tiden og afstanden.
Det skal du være opmærksom på
Prismodellen baseret på time- og kilometerpris, vil altid søge at have så få ukendte størrelser som muligt, så derved vil den søge at få defineret tidsfaktoren og afstanden.
I dag findes der flere planlægningsværktøjer til at gøre dette mere simpelt, der kan beregne en tur i tid og afstand.
Der er dog nogle andre faktorer der skal tænkes ind i din aftale med din transportør:
- Timepris; Skal prisen være den samme når man kører, som når man står stille ved læsning/aflæsning?
- Kilometersats; Skal prisen indeholde alle omkostninger, eller deles op som beskrevet i punkt 3?
- Kombineret time-/kilometersats; Her betales en fast timepris fra afgang til turen slutter, som udelukkende dækker chaufføromkostninger, kombineret med en kilometersats der dækker dieselomkostninger, samt øvrige omkostninger til vognen.
- Skal alle kørte kilometer dækkes, eller kun til sidste aflæsningssted?
- Skal der indføres en prismodel baseret på læsstørrelser?
Andre faktorer kan indgå i aftalegrundlaget, men vi anbefaler at mindske kompleksiteten, for ikke at vanskelliggøre opfølgningen.
Lad os hjælpe dig!
Vi står klar med råd og vejledning omkring prissætning af landevejstransport, for at sikre dig den billigste løsning.
Vi glæder os til at høre fra dig
Følg os på LinkedIn