Vores samarbejde med JELD-WEN

Hos Dansk Transportoptimering er vores udgangspunkt i enhver opgave altid at finde de områder, hvor vi kan tilføre værdi og struktur i vores kunders organisation. Vi lægger derfor ikke udelukkende vægt på at finde besparelser på transportposten, men også at give vores kunder en effektiv transportstrategi, optimere deres interne processer og struktur, samt at dele vores viden, og dermed sikre en fremtidsorienteret succes.

Vi lægger altid ud med at analysere de interne processer der beskæftiger sig med transport, for derefter at lægge en strategi for hvordan disse kan optimeres. Når strategien er lagt går vi i gang med at realisere den og forhandle med transportører, eller lave en forbedring af de eksisterende transportaftaler.

 

JELD-WEN

JELD-WEN producerer vinduer, døre og behandlede kompositplader og -paneler. JELD-WEN producerer lokalt hos deres markeder, og har 16 fabrikker i Skandinavien og Baltikum.

”Vi ønskede at indgå et samarbejde med en transportkonsulent, da vi bruger mange penge på transport. Vi ville derfor gerne have en rådgivende partner, der kunne hjælpe os med at optimere omkostningerne i tenderudbud og derved sikre den rette omkostning hos leverandørerne. Vi ønskede også en erfaren partner til at hjælpe os med at vurdere hvordan vi skal placere vores distributionscentre for at nå vores markeder bedst muligt. Kort sagt – vi ville transportere billigst og bedst til vores markeder. Dansk Transportoptimering har hjulpet os meget med at optimere vores transportprocesser, hvor vi blandt andet er blevet mere effektive til ordrehåndtering. Vi har fået forbedret vores setup, og Dansk Transportoptimering er kommet med nogle effektive forslag til forbedringer i vores transportprocesser. Det betyder, at vi på nuværende tidspunkt arbejder mere effektivt med vores processer, og har herudover oplevet besparelser på vores transportpost.  Vores samarbejde har været gnidningsløst. Dansk Transportoptimering har været rigtig gode til at stille de rigtige spørgsmål og snakke med alle i organisationen, på trods af at de er en ekstern konsulent. Jeg vil klart anbefale Dansk Transportoptimering som partner til andre transportvirksomheder – det har jeg allerede gjort.” Per Larsen, JELD-WEN.

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Vores samarbejde med Verdo Trading

Føler du at transport og logistik er uoverskueligt i din virksomhed? Vil du vide hvad du kan forvente af at transportoptimerings projekt med os? Her kan du læse hvad vores kunde Verdo Trading har opnået med vores partnerskab, og hvordan vi arbejder.

 

 

Nøgleordet for os er værdi! Vi lægger altid vægt på at finde det område i vores kunders organisation, hvor vi kan tilføre værdi og struktur. Det omhandler derfor ikke kun besparelser på transportomkostningerne, men også at sammensætte en effektiv transportstrategi, optimere de interne processer og den interne struktur, samt at videregive vores viden og informationer til vores kunde for at sikre kontinuerlig succes.

Vores projekter med vores kunder starter altid med at vi analyserer de interne processer, der relaterer sig til transport for at vurdere hvordan vi kan optimere dem. Herefter går vi i gang med at optimere de interne processer samt gennemfører forhandlinger med transportørerne, eller forbedrer de eksisterende transportaftaler.

 

Verdo Trading

Verdo Trading, er en del af VERDO, som foretager energioptimering hos virksomheder i form af energianlæg, service og drift, montage, administration, energirådgivning og køb og salg af brændsel. Verdo Trading har både import og eksport i deres transportaktiviteter.

”Vi havde behov for at indgå et samarbejde med en transportkonsulent, da vi ikke selv havde ressourcerne til at administrere og udføre et transportudbud, og vi har heller ikke nogen speditører ansat. Da divisionen Verdo Trading ikke er så stor, er det meget givende at bruge en transportkonsulent, både i forhold til pris og opgavens omfang. Vi indgik derfor et samarbejde med Dansk Transportoptimering i starten af år 2017, da vi fik dem anbefalet af en kunde. Vi har været i  kontakt med andre transportkonsulenter, men Dansk Transportoptimering var de første vi følte tillid til. Dansk Transportoptimering har taget et stort slæb for os! Vores transportprocesser er nu ensrettede og accepteret i hele organisationen. Vi har fået en ”menu” vi kan tage fra, og har derfor fået frihed til udelukkende at passe vores arbejde og kernekompetencer. Det er dog ikke kun os der har fået mere struktur på processerne – det samme har speditørerne, og vi ser derfor samarbejdet som en win-win situation. Herudover har vi fået de besparelser vi fik at vide vi kunne forvente. Vi vil bestemt anbefale Dansk Transportoptimering til andre.” Morten Bo Spinding, Manager of operations hos Verdo Trading.

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Har du tjekket din faktura for nylig?

Vidste du, at hele 1-3% af dine fragtomkostninger typisk består af fejl på fragtfakturaen? Ofte betaler virksomhederne med det samme – uden at kontrollere, at udgifternes størrelse og antal stemmer overens med det registrerede på papiret. Hos Dansk Transportoptimering laver vi fakturakontrol for jer, så I kan spare penge.

 

effektiv transport, process optimization

 

Fakturakontrol helt i dybden

Typisk modtager man som transportkøbende virksomhed flere fakturaer fra forskellige transportører i løbet af en måned, og det nemmeste og hurtigste er at betale dem uden at gennemgå dem i detaljer. Kontrollen begrænser sig oftest til en delvis gennemgang af et par enkelte sendinger.

Hos Dansk Transportoptimering er der ikke noget, som hedder delvis kontrol. Vi kontrollerer alle sendinger 100%, og tilsikrer at nye destinationer også bliver korrekt forhandlede således, at disse ikke bliver uforholdsmæssigt dyre.

I får måske også nye tillæg, som er nemmere at godkende uden at tænke over, om de er nødvendige. Vi tjekker alle jeres fragttillæg og tilsikrer, at disse er markedsrelevante samt relevante for jer som kunde.

 

Fordelene ved fakturakontrol

Som transportkøbende virksomhed skal I udelukkende modtage og betale fakturaen. Dansk Transportoptimering tilsikrer fuld kontrol, og tilsikrer, at I modtager de kreditnotaer, som I bør.

Overordnet hjælper vi jer med at sikre, at de valgte transportører overholder jeres rammeaftaler. Vi forbedrer strukturen på jeres afregning og giver gode råd tilpasset jeres virksomhed, hvorved man kontinuerligt får konstruktiv og relevant sparring på transportområdet.

 

Vi hjælper jer på baggrund af en lang række kompetencer

Hos Dansk Transportoptimering besidder vi flere forskellige kompetencer, som alt efter projektets formål hjælper dig og din virksomhed med effektiv optimering, eksempelvis hvad angår fakturakontrol.

Kompetencerne består blandt andet af konceptudvikling, procesoptimeringer, transportudbud, transportaftaler, lager- og logistikløsninger, ledelsessparring og interim management.

 

Kontakt os, fordi …

Ingen har lyst til at smide penge ud ad vinduet. Derfor resulterer et samarbejde med os også altid i mindre eller større besparelser – penge, som I kan bruge på at optimere jeres virksomhed på andre områder.

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Vores samarbejde med Tasso A/S

Vi har siden år 2012 haft et tæt samarbejde med vores kunde Tasso A/S. Her kan du læse mere om hvad et samarbejde med Dansk Transportoptimering indebærer, og hvad vi lægger vægt på i projektforløbet.

 

 

Hos Dansk Transportoptimering lægger vi i ethvert samarbejde vægt på at finde de områder, hvor vi bedst kan bidrage med værdi. Dette er ikke udelukkende baseret på økonomiske besparelser, men også optimering af interne processer, implementering af transportstrategi, samt videreformidling af viden og information til vores kunder.

Vi begynder altid med at analysere og optimere processerne relateret til transport internt hos kunden, hvorefter vi hjælper med at gennemføre en forhandling på transportområdet eller formaliserer det eksisterende samarbejde, hvor nye processer bliver gensidigt aftalt og implementeret.

Dansk Transportoptimering er aktive i projektet fra opstart til implementering og tilsikrer, at løsningen også bliver til realitet.

 

Tasso A/S
Tasso A/S producerer strengstøbt støbejern og eksporterer mere end 90% af deres varer. De eksporterer til hele Europa, samt flere oversøiske destinationer.

”Vi havde brug for en samarbejdspartner til transportoptimering, da vi eksporterer til mange lande. Det kræver meget ekspertise at have det fulde overblik på transportområdet, og det havde vi ikke selv i tilstrækkelig grad. Vi stræber efter at være de dygtigste til det, vi laver, uanset om vi skal lave det selv eller finde en samarbejdspartner. Vi startede vores samarbejde med DTO i år 2012, og siden har de haft det samlede overblik over vores transport – både import og eksport. De sætter struktur på vores transport og har gennemført vores tenders.
Samarbejdet har fungeret rigtig godt, og den transportstrategi, vi udarbejdede sammen, er blevet implementeret til fuld tilfredshed. Det har givet os en markant besparelse på en stor post. Men herudover bruger vi også Dansk Transportoptimering til løbende opgaver. DTO udfører eksempelvis fakturakontrol for os hver måned og sikrer, at alt er i orden i forhold til takster og gebyrer. Vi vil absolut anbefale Dansk Transportoptimering.” Kristian Pedersen, Tasso A/S

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Skab værdi for din virksomhed med KPI rapportering

Key Performance Indicators er en måde hvorpå du kan måle kvaliteten af din transport. I nogle tilfælde beder transportkøberne om KPI rapportering, men det bliver ikke brugt aktivt i virksomheden. Det resulterer i at transportørerne ikke ønsker at bruge ressourcer på det, da det alligevel ikke vurderes som værende værdiskabende. Vi vil derfor komme med nogle gode råd til hvordan man som transportkøber kan forholde sig til KPI rapportering, og hvordan den skaber værdi.

 

Hvordan skal jeg gribe KPI rapportering an?

Den nemme måde at arbejde med KPI rapportering er udelukkende at måle på afvigelser. Det betyder dog, at det generelt kun er en meget lille del af de faktiske afvigelser der rapporteres, da transportørens engagement til at undersøge afvigelser ikke er til stede.

I stedet kan man bede sin transportør om at sende en KPI rapport med alle registrerede sendinger. Denne metode at arbejde med KPI rapportering på har en klar fordel, da det oftest er noget transportøren har udarbejdet i forvejen, og kan derfor genereres og sendes meget nemt.

Udfordringen ved denne metode kan være at afstemme transportkøberens faktiske behov, i forhold til transportørens løsning.

En tredje måde at arbejde med KPI rapportering er, at man definere lige præcis hvilke parametre man ønsker at måle kvaliteten på, samt at fastlægge forudsætninger, destinationer og regler for målingen. Denne løsning vurdere vi som værende den bedste, men den kan give udfordringer for transportørerne, da det kræver at de forholder sig til kundens ønsker.

Uanset hvilken metode til KPI rapportering man vælger, er det vigtigste at afstemme forventninger til målingen. Det vi som minimum anbefaler i afstemmer er, at leveringskvaliteten på leveranceniveau måles som forskellen mellem den aftalte tid i forhold til den faktiske tid. Vi anbefaler også at etablere statuskoder som viser årsagen til afvigelser, så man kan iværksætte en korrigerende handling.

 

Den ekstra arbejdsindsats betaler sig

Ved korrekt brug af KPI rapportering får du et enestående værktøj, der kan bidrage positivt til den samlede værdikæde, og skabe de bedste forudsætninger for at diskutere kvalitet – både internt og med sine transportører.

 

Kontakt os på telefon 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Hvordan er det nu at omregningsfaktorerne er?

Det er et spørgsmål vi ofte får stillet. Det burde være helt enkelt, men der er forskellige faktorer der påvirker omregningsfaktoren. Heraf kan nævnes transportformen – f.eks. landtransport, og hvorvidt der er tale om national eller grænseoverskridende transport. Vi har derfor lavet en kort opsummering, så du ved hvad der er vigtigt i fremtidige aftaleforhandlinger.

 

Omregningsfaktoren og transportformen

Først og fremmest er det vigtigt at skelne mellem transportformene – der er f.eks. ikke nogen omregningsfaktor på søtransport. Her afregner man i stedet med stykgods, primært efter faktiske kubikmeter.

 

Når det kommer til landevejstransport er faktorerne lidt mere komplicerede, da omregningsfaktorerne er baseret på lasteevne, som afviger en del på markedsniveau. Eksempelvis har lastvogne i Skandinavien en langt større lasteevne, end lastevogne syd for den danske grænse.

 

Her er et overblik over tommelfingerreglerne på landevejstransport:

 

Omregningsfaktor            International    National/DK     National/SE      National/DE     National/FR

Lademeter                            1.850 kg.             1.500 kg.             1.950 kg.             1.200 kg.             1.500 kg.

Kubikmeter                             333 kg.                250 kg.              280 kg.               200 kg.                250 kg.

EUR-Palle (80X120 cm.)         740 kg.                 600 kg.             780 kg.               480 kg.                600 kg.

 

Det skal du være opmærksom på

I enhver prisaftale er der fra transportudbyderens side, taget højde for volume faktoren. En selvopfunden lav omregningsfaktor vil derfor normalt ikke have nogen effekt for den samlede aftale, da transportpriserne er beregnet ud fra udnyttelsesgraden på den enkelte vogn.

 

Vi anbefaler derfor at benytte de gængse faktorer der er på de enkelte markeder, for at få fuld gennemskuelighed i prissætningen.

 

 

Kontakt os på telefon 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Sådan får du de bedste zone-/destinationspriser for landtransport

Oftest er det transportkøberen der tilpasser prisparameteret til sin transportørs. Det giver det bedste kalkulationsgrundlag for transportudbyderen – men hvordan passer det til din salgsstruktur?

 

Det skal du være opmærksom på

Ofte glemmer man i transportaftalen, at store destinationer bør prissættes separat, for at opnå de bedste tænkelige priser. Du skal derfor vurdere, om du har nogle hellæs destinationer der skal behandles separat, for at opnå den skarpeste rate.

 

Herefter vurderes den resterende del af leverancerne ud fra en mængdemæssig og geografisk anskuelse. Zonerne bør være så korte som muligt og ikke langt fra afsendelsesstedet. Der vurderes dette normalt altid på postnummerniveau.

 

Man bør ikke basere zoner på kilometerintervaller/-afstand, da entydighed omkring leveringssteder hermed mindskes. Herved vil eventuelle ubalancer ikke påvirke priserne, hvis man udelukkende fokuserer på afstand.

 

I nogle tilfælde kan det også betale sig at oprette zoner på enkelte destinationer.

Her gælder det især storbyer som Berlin og Paris grundet storby-problematik, mange liftleverancer, forvognsleverancer etc.

 

Det vi kan hjælpe vores kunder med er at:

  • Sikre at de valgte transportører overholder jeres rammeaftaler
  • Forbedre afregningsstrukturen

 

Vi har en lang række kompetencer, som vi bringer i spil alt efter projektet:

  • Konceptudvikling
  • Forbedringsprojekter
  • Procesoptimeringer
  • Transportudbud og efterfølgende transportaftaler
  • Lager og logistikløsninger
  • Ledelsessparring
  • Interim management

 

Kontakt os på telefon 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Reducer omkostningerne på din landtransport

De fleste indgåede transportaftaler er typisk et, to eller treårige. Tendensen i denne periode er, at begge parter forholder sig passivt, og ikke bekymrer sig om forbedringstiltag. Dette kan betyde at aftalerne ikke forbliver på markedsniveau, og vi vil derfor belyse nogle indsatsområder, så der kan opnås længerevarende aktive transportaftaler på landtransportsiden.

 

Forbedringsområder

Disse områder vil ved landtransport typisk medføre større effekter i aftaleperioden:

 

Læsse-/lossetider                                   Størst mulige effekt på de samlede omkostninger

Udlastningsgrad                                     Ekstra volumen = ”gratis transport”

Frekvenser                                              Primært for stykgods sendinger

Planlægning/forecast                            Bedre planlægning = bedre driftsudnyttelse

Natdistribution/-transport                    Grundet de store udfordringer med infrastruktur

Benyttelse af fix-terminer                     Et omkostningsområde, som de fleste indfører a.h.t. kundekrav

Manuelle / IT løsninger                         Jo færre hænder, desto lavere omkostninger

Åbent/lukket system                             Vil et dedikeret system kunne betale sig grundet stor volumen?

 

Disse parametre virker indlysende, men bliver alligevel ikke arbejdet med. Dette er en skam, da det for begge parter kan medføre væsentlige besparelser, og vi anbefaler derfor at disse parametre indgår i aftalegrundlaget.

 

Kontakt os på telefon 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Vil du sænke dine omkostninger på søfragt?

Vi har samlet 6 områder hvor vi har erfaret, at de samlede søfragtsomkostninger kan reduceres.

 

Læsse-/lossetider

Besparelsespotentialet opnås ved at præcisere tiderne i forhold til det faktiske behov. Eksempelvis kan det være dyrt at aftale 2 timer for at have en buffer, hvis man oplever at 1 time typisk er tilstrækkelig. Her kan du i stedet kombinere det med slottider.

 

Udlastningsgrad

Det kan give besparelser at afstemme den optimale volumen i forhold til læsse-/lossetid. Kan det måske være bedre at læsse på paller, slipsheets eller noget andet, set ud fra en total økonomisk betragtning?

 

Dokumenter

Ved transport udarbejdes eksempelvis udførsel/fortoldning, B/L, oprindelsescertifikat osv. Hertil gælder det om at reducere antallet af manuelle rutiner. Dernæst skal volumen tjekkes, da den kan være så stor, at man har flere containere på samme skib. Her kan dokumenterne udarbejdes samlet per B/L, dvs. omkostning per B/L frem for omkostning per container.

 

Transittider

Transittiderne varierer ofte meget fra rederi til rederi, og kan variere flere dage på den samme transportkorridor.

 

Detention/demurrage

Det er ofte muligt at forhandle fri detention/demurrage med transportøren for en periode, som skaber fleksibilitet i forhold til aftræk. Det giver en planlægningsbuffer, som for mange medfører en økonomisk fordel.

 

Hvis man som virksomhed kan reducere antallet af bufferdage i den samlede transportkæde, og samtidig har en rentebinding på flere millioner, så er der mange penge at spare.

 

Aftalestruktur

Man skal sikre sig, at ens aftaler reflekterer det marked, som man opererer på. Her tænkes specielt på hvilke tradelanes, som man opererer på og stabiliteten i raterne. Hertil skal overvejes om man kan bruge en indeksmodel og om dette er det rette i forhold til ens eget behov.

 

Hos DTO har vi flere kunder, hvor vi kontroller både udviklingen i raterne såvel som står for den løbende optimering, hvorved man som virksomhed sikrer sig konstant at være på et markedsrelevant niveau.

 

Kontakt os på telefon: 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

Er dine transportomkostninger for høje?

En måde hvorpå du kan skabe besparelser i din virksomhed, er ved at se nærmere på dine transportomkostninger. Især faktureringsfejl kan medbringe besparelser, da typisk 1-3% af de årlige fragtomkostninger udgøres af fejl på fakturaerne.

 

En grundig kontrol af dine fakturaer, kan give dig en årlig besparelse på op til 3% af de samlede fragtomkostninger

At gennemtjekke alle fragtfakturaer for fejl er en omfattende opgave. Hos Dansk Transportoptimering kan vi tjekke jeres fakturaer for fejl, ved at gennemse jeres statistik for den foregående måned. Herudover tjekker vi også jeres fragttillæg, og vurderer om disse er nødvendige til jeres behov.

 

Sådan arbejder Dansk Transportoptimering

 

Det vi kan hjælpe vores kunder med er at:

  • Sikre at de valgte transportører overholder jeres rammeaftaler
  • Forbedre afregningsstrukturen

 

Vi har en lang række kompetencer, som vi bringer i spil alt efter projektet:

  • Konceptudvikling
  • Forbedringsprojekter
  • Procesoptimeringer
  • Transportudbud og efterfølgende transportaftaler
  • Lager og logistikløsninger
  • Ledelsessparring
  • Interim management

 

Kontakt os på telefon: 7594 4774

 

Følg os på LinkedIn

linkedin-3-512_3

https://www.linkedin.com/

 

 

Kontakt os her

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked